Barn och mat – tips

barn och ärtor

barn och ärtor

Alla familjer med barn vet hur lätt det kan vara ibland och hur svårt det även kan vara att få barnen att äta maten. Det leks, snirklas runt och springs iväg från bordet. Framför allt grönsaker kan vara en riktig utmaning att få de små liven att äta. I det här inlägget vill vi tipsa om flera sätt att få barnen att äta lite mer frukt och grönt. Ett barn mellan 4 och 10 år behöver äta 400 gram frukt och grönt om dagen enligt Livsmedelsverket.

Skapa roliga figurer med grönsakerna

Uppläggningen av grönsakerna kan locka fram nyfikenhet hos barnet om du till exempel gör lite roliga figurer av grönsakerna. Det behöver inte vara några mästerverk men det kan göras lite fjärilar med paprikabitar eller en blomstjälk med ärtor till exempel.  Du kan också lägga grönsakerna i olika roliga mönster. Ett roligt och enkelt trick är att skära en tomat lite på snedden och sedan sätta ihop de två delarna som ett hjärta med hjälp av en liten tandpetare.

Odla egna grönsaker med barnen

Det är kanske lite överdrivet tänker du, men det kan faktiskt vara viktigt att känna till att man kan odla sin egen mat och att grönsaker ganska enkelt kan växa fram ur jorden. Börja i det lilla och odla egna ärtskott till exempel. Det är superenkelt och du kan börja med att köpa ett paket gula ärtor på mataffären. Sedan lägger du en näve ärtor i blöt över natten. Ta sedan ett kärl med lite jord på botten, det behöver bara vara 2-3 cm bara så att det täcker botten. Sedan strösslar ni ut ärtorna på jordlagret. De behöver inte täckas med jord utan bara ligga på jorden. Spraya med en vatten flaska över jorden och ärtorna så att det blir fuktigt. Dra sedan en plast över byttan som du odlat i och vänta. Snart börjar ärtorna gro och skjuta härliga ärtskott. Du kan med fördel skörda minst två gånger.

Raw food – så fungerar det

Du har säkert stött på begreppet Raw Food och kanske funderar du på vad det egentligen innebär? Överallt så hittar vi idag tips om raw-food, raw-bars, raw-fika med mera. Vi vill i det här inlägget kort redogöra vad begreppet raw food innebär och hur du kan använda dig av olika tips från raw food.

Vad är Raw food?

Vi listar här 7 punkter från Expressens Mitt Kök som förklarar vad raw food innebär;

  • I raw food får mat hettas upp till max 42 grader, annars försvinner viktiga enzymer, mineraler och vitaminer.
  • På svenska kallas raw food ibland för levande föda, eller råkost.
  • Det är vanligt att blötlägga tex nötter för att väcka dem till liv i raw food.
  • En raw food kost består oftast av frukt, grönsaker, nötter, fröer, rotsaker, bär, alger, bönor, linser och vissa sädesslag. Det finns vissa superråvaror som till exempel chiafrön och blåbär som hör till de mest populära och nyttiga inom raw food.
  • Man undviker vitt mjöl.
  • Kosten är vegansk, ofta används honung istället för vitt socker men även det kan bytas ut mot agave sirap för att undvika animaliskt innehåll.
  • Raw food -metoden är känd sedan 1955 då man började använda den som ett hälsosamt sätt för självläkning.
  • Om man helt följer raw food- dieten kan man behöva äta tillskott som till exempel B12.
  • Kändisar har betytt mycket för att raw food har blivit erkänt och trendigt.

Varför är det bra att äta Raw Food?

Ofta innebär raw food en viktnedgång, men det handlar framförallt om att äta frukt, grönt, fibrer och utesluta vitt mjöl och socker. Många hävdar också att de blir gladare av den här kosten och att de får ett jämnare humör och får en annan mättnadskänsla.

En trend eller ett fenomen?

Erica Plamcrantz Aziz säger i Göteborgs Posten att  för henne innebär raw food dieten följande; “- Det är inte bara ett sätt att äta utan också en livsstil. Raw food påverkar min konsumtion och mitt sätt att träna, samtidigt som jag lär känna mig själv. När jag började äta den här maten hände det så mycket med mig själv, både fysiskt och psykiskt. Inte minst blev jag mycket gladare.”

Så lyckas du med vardagsmaten – tips

Vardagsmat som är spännande

planera veckomatsedel

Vi är många som har problem med att tänka ut maträtter för veckan så att alla hemma blir nöjda och att det dessutom är mat som är hyfsat god och hälsosam. Här vill vi tipsa om några olika sätt att ta sig an vardagsmaten och få veckorna att flyta lite smidigare rent matmässigt. Här har vi samlat några användbara tips som du kan använda dig utav, du kan till exempel läsa mer om att handla din mat online här. På Aftonbladet finns det flera användbara tips för vardagsmatlagning som kan utöka din receptbank dit du kan vända dig när idéerna tryter.

Gör en veckomatsedel och handla efter den

Genom att göra upp en veckomatsedel för hela veckan så är det enklare att handla och varje kväll behöver du bara titta på listan för att se vilken rätt ni ska laga. På så sätt slipper du fundera massor inför varje kväll och du slipper dessutom handla inför varje kvällsmat då det är enklare att veckomathandla med en färdig matsedel. Du får en bra överblick över veckan och kan också se vad du behöver handla. På SVT visades ett program som just kom fram till att det som stal mest tid från en familj var just planering och inhandling av mat. Det är den största tidstjuven i många familjer.

Planera även helgmåltiderna och spara pengar

Det är viktigt att ta med även helgmåltiderna i din veckoplanering då det Vardagsmat som är spännandeenklare kan handlas in matvaror även för dem. Många vill vara lite mer “lösa och lediga” och kanske känna inspiration för helgmaten. Det kan ändå gå bra att vara lite fri men det kan också vara fint att ha tänkt ut lite mer specifikt vad ni tänker äta till lunch och middagar under helgen. Kanske ska det även serveras en mer lyxig frukost med brunchinslag? Då kan det vara skönt att ha planerat för det i veckohandlingen. Många väljer att handla sina mat online idag, närmare bestämt var fjärde svensk har någon gång handlat maten på nätet. Det kan underlätta enormt när du gör din veckoplanering att samtidigt handla varorna online. Det som är smidigt är att du samtidigt som du handlar kan kolla i skåp och kylskåp vad som redan finns hemma.

Prenumerera på matkasse

Genom att prenumerera på en matkasse varje eller varannan vecka så kan det faktiskt underlätta ännu mer i veckomatlagningen. Då behöver du inte ens planera eller handla det du behöver göra är att laga maten och det hör ju till det trevliga. Vissa matkassar är till och med färdiglagade och en del har extremt kort tillagningstid. Det kan vara ett tips för dig att varva med då du en vecka planerar och handlar själv och nästa vecka får en färdigplanerad matkasse med recept och råvaror. Råd och Rön gjorde nyligen en undersökning på hur mycket det skiljer sig mellan att handla en matkasse online eller att handla råvaror i vanlig mataffär. Och det visade sig vara ungefär samma pris eller faktiskt ibland billigare att handla maten online.